Kampania społeczna Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego „Stawka to Życie. Zastawka to Życie.”, w ramach europejskiej inicjatywy Valve for Life, odniosła w tym roku znaczące sukcesy, uzyskując nad sobą wiele cennych patronatów honorowych.
Jesteśmy niezwykle dumni, iż kampania uzyskała patronat największej i najważniejszej instytucji zdrowotnej w naszym kraju – Ministerstwa Zdrowia, otrzymany od Ministra Zdrowia Konstantego Radziwiłła. To osiągnięcie jest bardzo ważnym punktem w historii kampanii. Wiąże się ono ściśle z jej renomą, rosnącą dzięki licznym wysiłkom organizatorów oraz współpracowników od początków jej prowadzenia w 2015 roku.
Kampania uzyskała również honorowy patronat od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Udzielił go Adam Struzik – obecny Marszałek Województwa Mazowieckiego.
W gronie patronów kampanii znalazły się również miasta, w których odbyły się spotkania edukacyjne dla seniorów i pacjentów kardiologicznych wraz z bezpłatnymi badaniami i konsultacjami medycznymi. Udzielili ich prezydenci polskich miast – od prezydent m.st. Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz, Prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego, Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza, a także prezydenta miasta Bytomia, którym jest Damian Bartyla.
I edycja kampanii zwiększyła świadomość polskich pacjentów, a także liczbę zabiegów przeprowadzanych w Polsce z 12 na milion w 2013 r. do 22.5 na milion.
II edycja Kampanii ruszyła w tym roku. W tym roku nakręcono filmy edukacyjne dla pacjentów i lekarzy o metodzie TAVI, prowadzone są spotkania edukacyjne na Uniwersytetach Trzeciego wieku połączone z bezpłatnymi badaniami dla seniorów oraz działania medialne. Kampania jest również partnerem licznych debat i paneli dyskusyjnych związanych z innowacyjnymi metodami leczenia kardiologicznego i kardiochirurgicznego.
W jej ramach już odbyły się spotkania edukacyjne w Warszawie, Krynicy, Bytomiu i Bydgoszczy, najbliższe odbędzie się w Gdańsku. Podczas spotkań znani profesorowie kardiologii udzielają wykładów o innowacyjnej metodzie leczenia, jaką jest przezcewnikowa implantacja zastawki aortalnej, prowadzone są bezpłatne badania i konsultacje dla uczestników, a także spotkania z Emilią Krakowską, kultową aktorką i ambasadorką kampanii.
Kampania Valve for Life (polska nazwa: “Stawka to Życie. Zastawka to Życie”) ma na celu promocję wśród Polaków innowacyjnego rozwiązania w medycynie, jakim jest przezcewnikowa implantacja zastawki aortalnej (TAVI). Służy przybliżeniu możliwości, jakie daje ten zabieg wśród osób, które nie kwalifikują się do leczenia chirurgicznego z uwagi na zbyt wysokie ryzyko operacyjne.
Kampania jest od 2015 roku realizowana przez Europejskie Towarzystwo Kardiologiczne (ESC) i jego sekcję – Europejską Asocjację Przezskórnych Interwencji Sercowo-Naczyniowych (EAPCI), Polskie Towarzystwo Kardiologiczne (PTK) oraz Asocjację Interwencji Sercowo-Naczyniowych PTK. Koordynatorami kampanii są Prof. Adam Witkowski z Instytutu Kardiologii w Warszawie oraz Prof. Dariusz Dudek z Collegium Medicum UJ w Krakowie.
Za sprawą kampanii pragniemy dotrzeć do jak największej liczby osób, aby przyczynić się do rozpowszechniania omawianej metody leczenia oraz poszerzenia świadomości społecznej na temat zdrowia. Co warte podkreślenia, od początku działalności dotarliśmy z przekazem do ponad 11 mln osób, a liczba zabiegów TAVI w Polsce zwiększyła z 453 w 2015 roku do 870 w 2016 roku i ma szansę w 2017 roku przekroczyć 1000, co oznacza, że te nowoczesne zabiegi stają się coraz bardziej dostępne dla pacjentów wysokiego ryzyka chirurgicznego, dla których nie ma żadnej innej alternatywy terapeutycznej.
Zapraszamy ma YouTube, gdzie dostępne są wszystkie filmy nakręcone w ramach kampanii:
https://www.youtube.com/channel/UCsUYX2WHyVF4JOI79e5xrRw/videos
Polecamy filmy w wersji polskiej i angielskiej:
dla pacjentów:
https://www.youtube.com/watch?v=XlgTBp5Mgjw&t=114s
https://www.youtube.com/watch?v=yOgQ9vRppDg&t=10s
dla lekarzy:
https://www.youtube.com/watch?v=K9KCe765TAg&t=38s
https://www.youtube.com/watch?v=keJoMOX8oak&t=11s